Hoe moet je met breien steken opzetten?

Nu breien weer een trendy bezigheid is geworden, horen we veel de vraag om ons heen: Hoe moet je met breien steken opzetten? Leren breien begint bij breisteken opzetten. Dit is de basis waaruit je verder kunt gaan.

Breisteken opzetten:

Pak de draad van de kluwen en meet een stuk draadeinde af. Om de breisteken te oefenen kun je eerst een lengte pakken van zo’n 30 centimeter. Hiermee kun je een aantal breisteken opzetten voor het oefenen. Houdt hierbij de breinaald in je rechterhand en leg het afgemeten stuk draad over de breinaald. Wanneer je met het echte werk gaat beginnen moet het draadeinde minimaal drie keer zo lang zijn als de gewenste breedte van het breiwerk!

breisteken opzetten stap 1breien steken opzetten stap 2
1. Maak een lus aan het uiteinde van een bol wol
2. Maak nog een lus en trek deze door de eerste lus heen zoals te zien is in het plaatje.
steken opzetten breien stap 3breien opzetten van steken stap 4opzetten breisteken leren stap 5
3. Steek een breinaald door de tweede lus
4. Zie plaatje
5.trek de lus aan totdat deze bijna sluit met de brijnaald (niet te strak).
opzetten breisteken uitleg stap 6breien steken opzetten stap 7breisteken opzetten stap 8
6. Hou de naald met de knoop in je rechterhand. Pak de draad vast zoals weergegeven op het plaatje (met een lus om je linkerduim heen)
7. Steek de breinaald in de lus bij je duim
8.Haal daarna rustig je duim uit de lus, dit is je eerste opzetsteek.
steken opzetten breien stap 9
9.Herhaal dit net zolang totdat je genoeg breisteken hebt opgezet.
korting wol garens aanbieding breiwebshop.nl